ثبت مادرید (wipo)

پروتکل ثبت برند مادرید، موافقتنامه‌ای بین صد و بیست و دو کشور از صد و نود و پنج کشور جهان، برای ثبت بین‌المللی علائم تجاری است. ثبت نام و نشان در این سیستم، بر اساس آیین‌نامه‌ای مشترک انجام می‌پذیرد که مورد تأیید تمام اعضا قرار گرفته است. این کنوانسیون ثبت برند را دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اداره می‌کند که مقر آن در ژنو سوئیس است. این معاهده به منظور حمایت از علائم تجاری در سطح بین‌المللی و حفظ حقوق برندها در کشور‌های عضو راه‌‌اندازی شده است. کشور ایران نیز از سال ۲۰۰۳ میلادی عضو پروتکل و توافق ثبت برند مادرید است. بنابراین تمام اتباع ایرانی می‌توانند با استفاده از سازوکار ثبت برند مادرید، علامت تجاری خود را در سطح بین‌المللی ثبت کنند. استفاده از این سیستم برای فعالین اقتصادی و مالکین صنعتی مزیت‌های فراوانی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1

درخواست مشاوره فوری

مزایای ثبت برند مادرید چیست؟

مالکان برندهای گوناگون تجاری و صنعتی در سراسر جهان می‌توانند علامت تجاری خود را از طریق کنوانسیون مادرید به ثبت بین‌المللی برسانند. طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO)، تمام اتباع ایرانی، اعم از مقیم یا غیرمقیم، می‌توانند برند خود را ثبت جهانی کنند. برای درخواست ثبت برند لاتین در کنوانسیون مادرید، ابتدا باید برند خود را در کشور مبدأ ثبت نمایید. بنابراین اولین مزیت معاهدۀ مادرید، ثبت برند در کشور خودتان است. در واقع برای ثبت بین‌المللی برند خود از طریق سیستم مادرید کافی است در گام اول برند خود را طبق قوانین کشور ثبت کنید. این قوانین برای پذیرش جهانی برند شما معیار خواهند بود. همین موضوع موجب شده است که ثبت برند مادرید، بسیار ساده و کم‌هزینه باشد. همچنین با ثبت بین‌المللی برند خود از طریق کنوانسیون مادرید، شما تمام حمایت‌های قانونی‌ای را که کشور‌های عضو برای کالا و خدمات برندهای ثبت‌شده قائل هستند دریافت خواهید کرد.

برای ثبت برند مادرید کافی است مالک برند یک برگ تقاضانامه رسمی را پر کند و هزینه‌ها را بپردازد. به همین آسانی برند شما در کشورهای عضو این کنوانسیون پذیرفته خواهد شد و روند قانونی ثبت بین‌المللی برند در کشورهای مورد نظر شما که آنها را در فرم خود علامت زده‌اید انجام می‌گیرد. این تقاضانامه باید به یکی از سه زبان انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی باشد. هزینه ثبت برند مادرید نیز به فرانک سوئیس محاسبه و دریافت می‌شود. همچنین پس از ثبت بین‌المللی علامت تجاری، اگر تغییری در آن بدهید، با تکمیل فرم مربوط به آن می‌توانید به سرعت آن را ویرایش کنید. برای این کار نیز هزینه اندکی از شما گرفته خواهد شد. برند ثبت‌شده در پروتکل مادرید تا ۱۰ سال اعتبار خواهد داشت. پس از انقضا نیز شما به راحتی می‌توانید آن را برای بیست سال دیگر تمدید کنید. گفتنی است که ثبت برند مادرید هزینه ثبت برند لاتین در سطح بین‌المللی را نسبت به شیوه‌های پیشین به شدت کاهش داده است.

مراحل ثبت برند جهانی یا کنوانسیون مادرید

برای ثبت بین‌المللی برند تحت سیستم کنوانسیون مادرید، برند شما ابتدا باید در کشور ایران ثبت شود. پس از ثبت برند لاتین در ایران، با پُر کردن تقاضانامه و پرداخت هزینه مربوطه، می‌توانید برای ثبت برند مادرید اقدام کنید. فرم تقاضانامه و راهنمای محاسبۀ هزینه‌ها در سایت WIPO موجود است. گفتنی است که طبق قوانین ایران، برای ثبت برند لاتین شما باید کارت بازرگانی داشته باشید. بنابراین ابتدا به مدارکی اشاره می‌کنیم که برای ثبت برند در ایران به آنها نیاز دارید:

کپی شناسنامه و کارت ملی

کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت

ارائه کارت بازرگانی و کپی آن (برای ثبت برند لاتین)

کپی مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای قانونی باشد.)

 

مدارک لازم برای ثبت برند مادرید

پس از آنکه برند خود را در کشور مبدأ ثبت کردید، برای ثبت برند بین‌المللی با سیستم کنوانسیون مادرید باید مدارک زیر را آماده کنید:

  1. پر کردن تقاضانامه برای ثبت بین‌المللی برند خطاب به اداره ثبت علائم تجاری. در این تقاضانامه، کشورهای مورد نظرتان برای ثبت بین‌المللی برند خود را مشخص می‌کنید.
  2. اشخاص حقوقی باید معرفی‌نامه‌ای روی سربرگ شرکت، همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا، با مهر رسمی شرکت به همراه داشته باشند. در صورت اقدام از طریق وکیل رسمی، ارائۀ وکالت‌نامۀ قانونی الزامی خواهد بود.
  3. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت.
  4. آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی و آخرین تغییرات آن (برای اشخاص حقوقی).
  5. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی.
  6. اصل اظهارنامه یا گواهی ثبت علامت تجاری در ایران به منظور رؤیت و کپی آن جهت ضبط در پرونده.
  7. تکمیل فرم تقاضانامه ثبت برند مادرید به زبان انگلیسی، فرانسوی یا اسپانیایی و مشخص کردن کشورهای مورد نظر متقاضی برای ثبت برند بین‌المللی.
  8. برگۀ محاسبۀ هزینه‌ها همراه با مهر و امضای متقاضی (Fee Calculation).
  9. رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت بین‌المللی مادرید (پس از دریافت معرفی‌نامه از اداره جهت مراجعه به شعبۀ عباس‌آباد بانک ملی ایران)

هلدینگ بین المللی ملاصدرا

تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، نرسیده به پل کردستان، پلاک 56

شماره همراه: 09120065811

شماره ثابت :   57672 (021)

info@sabtmollasadra.com

 

صفحات اصلی

ـــــــــــــــــــــــــ

خانه

درباره ملاصدرا

تماس با ما

طراحی سایت