ثبت علامت تجاری

ثبت برند یا علامت تجاری یکی از ملزومات مهم توسعه هر کسب‌وکاری است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان با ثبت علامت تجاری سعی دارند تا تجارت خود را به شکلی متمایز و ممتاز مطرح کنند و از حقوق مالکیت فکری خود حفاظت کنند. وجود رقیبان متعدد در بازار مشترک کالا و محصول شما، خطراتی را به دنبال خواهد داشت، از این رو برای اطمینان از عدم کپی برداری رقبا و عدم استفاده آن‌ها از محصولات شما و به عبارتی انحصاری بودن تجارتتان، توصیه می‌شود که به سوی ثبت برند رفته تا از این رو صاحب مالکیت و حق انحصاری کالا و یا حتی محصول خود باشید.

 

1

درخواست مشاوره فوری

چرا ثبت برند ؟

برند تجاری، ویترین کسب و کار شما محسوب می‌شود. گاها دیده می‌شود که اشخاص مدت زیادی در بازار فعالیت کرده‌اند و نام و نشان خوبی را کسب کرده‌اند و در بازاریابی، تبلیغات، فروش و … نیز تجارب موفقی داشته‌اند و از این سو سودهای بسیاری را کسب نموده‌اند، لکن هیچگونه برندی را ثبت ننموده‌اند، در این خصوص باید بیان نمود که با عدم ثبت برند، شما امکان فعالیت و حضور رقبایتان را آسان کرده‌اید و باید هر لحظه منتظر سواستفاده رقبایتان باشید.

چرا که شما صاحب انحصاری و مالک برند نبوده و ممکن است که رقبا از تلاش و کوشش شما استفاده نمایند و آن‌ها به جای شما برند را ثبت نمایند و تمامی زحمات شما را به یغما برده و نهایتاً شما را بی نصیب از سودهای بازار گذارند.

مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی

یکی از مهمترین مراحل ثبت برند شخصی عبارت است از تهیه مدارک. برای تهیه مدارک مورد نیاز، بسته به شخص (حقیقی، حقوقی) و نام برند (فارسی، لاتین) مدارک متنوعی مورد نیاز است.

الف) مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی شخص حقیقی:

کپی شناسنامه

کارت ملی

کپی مجوز فعالیت

اگر برند دو بعدی و یا سه بعدی است می‌بایست که در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.

در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد به کپی کارت بازرگانی نیز نیاز است.

اگر امور ثبت برند توسط نماینده و یا وکیل قانونی صورت وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارسال شود.

ب) مدارک لازم برای ثبت برند و لوگوی شخصی شخص حقوقی:

کپی شناسنامه مدیرعامل

کپی کارت ملی مدیرعامل

ارائه نمونه تصویر از برند تهیه شده

کپی روزنامه تأسیس و آخرین تغییرات شرکت

کپی مجوز فعالیت

اگر برند دو بعدی و یا سه بعدی است می‌بایست که در چند زاویه تصاویر تهیه و ارائه گردد.

همچنین به کارت بازرگانی در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد نیاز است.

اظهارنامه ثبت علامت تجاری چیست؟

از اولین قدم‌های ثبت برند، عبارت است از ارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری که مطابق قانون ثبت علائم تجاری مقرر شده است.

باید توجه داشت که ثبت علامت تجاری امروزه به شکل الکترونیک و آنلاین از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی انجام می‌شود و از طریق این سایت می‌توان پیگیری و خلاصه پرونده را پس از ثبت اظهارنامه مشاهده نمود.

پس از ثبت اظهارنامه پیامک و ایمیلی از همین سامانه مبنی بر دریافت اظهارنامه و ضمائم آن برای شما ارسال خواهد شد، در صورتی که پیامک و ایمیلی دریافت نکردید، به طور یقین اطلاعات شماره تلفن و ایمیل را اشتباه وارد کرده‌اید.
بعد از این پیامک بررسی مقدماتی اظهارنامه انجام می‌شود که در این مرحله مدارک و ضمائم اظهارنامه بررسی می‌گردد و در صورتی که اظهارنامه و ضمائم آن مطابق مقررات قانون و آیین نامه اجرایی آن تنظیم نشده باشد، کارشناس مربوطه بر طبق قانون، اخطار رفع نقص را می‌دهد که ایمیل آن برای شما ارسال خواهد شد.
بعد از ارسال این ایمیل حداکثر ۳۰ روز برای اصلاح یا تکمیل مندرجات اظهارنامه و مدارک و ضمائم آن وقت دارید در غیر این صورت اظهارنامه باطل می‌گردد و به پرونده رسیدگی نمی‌شود.

مدت اعتبار برند و علایم تجاری ثبت شده تا چه زمانی است؟

بخاطر داشته باشید که مدت اعتبار برند و علایم تجاری نیز موضوع بسیار مهمی است که همواره باید در نظر گرفته شود.

 مدت اعتبار برند و علایم تجاری که به ثبت رسیده‌اند، به مدت ۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه می‌باشد.

البته پس از پایان مدت ۱۰ ساله، یک مهلت ارفاقی ۶ ماهه جهت تمدید برند و علایم تجاری وجود دارد. مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینهٔ تمدید با پرداخت جریمهٔ تأخیر در نظر گرفته می‌شود.

در نهایت باید اذعان داشت که هر ذی‌نفع می‌تواند از دادگاه، ابطال ثبت برند را درخواست نماید. رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین نامهٔ اجرایی آن، طبق مادهٔ ۵۹، در صلاحیت شعب دادگاه‌های عمومی تهران می‌باشد.

پس از طی مراحل قانونی برای ثبت برند، علامت تجاری تحت حمایت قرار می‌گیرد و هیچ شرکت یا تولید‌کننده دیگری نمی‌تواند از برند یا علامت تجاری ثبت شده استفاده کند وگرنه با مجازات قانونی رو به رو خواهد شد. برای ثبت علامت تجاری یا برند شرکت خود باید پس از پر کردن فرم درخواست تمام مدارک را آماده و ارسال کنید، در صورت نبودن نقص یا مشکل، گواهی ۱۰ ساله ثبت برند (با قابلیت تمدید پس از اتمام مهلت) به شما اعطا خواهد شد.

در ادامه این مطلب با اهمیت ثبت برند و نحوه دریافت گواهی ۱۰ ساله ثبت برند بیشتر آشنا خواهید شد.

چند نکته مهم در فرآیند ثبت علامت تجاری

  •  هزینه‌های مربوط به ثبت برند و نشان تجاری، با مراجعه به سامانه (ssaa.ir) باید اینترنتی پرداخت گردد.
  •  در گواهی تأیید یا رد اظهارنامه، اداره مالکیت صنعتی می‌تواند نقش موثری در پذیرش یا رد آن داشته باشد.
  •  دلایل مهم رد برند: مشابهت برند با سایر برندها، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد، ثبت برند با ضوابط و آئین‌نامه  قوانین تجارت در تناقض باشد، علامت با اصول و فرهنگ کشور مطابقت نداشته باشد، نقص مدارک ارسالی و یا عدم صلاحیت متقاضی.
  • اعتراض بر ثبت برند: متقاضی اگر قبل از ثبت برند و یا بعد از ثبت آن، از روند ثبت برند  اعتراض یا شکایتی داشته باشد، اعتراض خود را با داشتن شرایط زیر اعلام می‌کند.
  •  عمداً یا سهواً برند به نام دیگری باشد.
  •  شباهت‌های برند از جهت رنگ، علائم، اشکال و خطوط موجب اشتباه در مصرف‌کنندگان گردد.
  •  ۳۰ روز کاری مدت زمان اعتراض بر ثبت برند است و این زمان دقیقاً بعد از درج در روزنامه‌های رسمی می‌باشد. در غیر این صورت، اعتراض رد می‌شود.
  • اگر فردی بخواهد چندین علامت را با هم به ثبت برساند، لازم است برای هر کدام از آن‌ها اظهارنامه جداگانه‌ای بدهد.
  • اگر روند کارشناسی منجر به اخطار رد اظهارنامه گردد، مراتب اعتراض از طریق طرح در کمیسیون‌های شبه قضایی قابل پیگیری خواهد بود.

لازم به ذکر است هلدینگ ملاصدرا ، قادر به ارائه خدمات ثبت بر‌ند با بهترین کیفیت، بهترین قیمت و بیشترین سرعت است.

هلدینگ بین المللی ملاصدرا

تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، نرسیده به پل کردستان، پلاک 56

شماره همراه: 09120441577

شماره ثابت :   42056 (021)

info@sabtmollasadra.com

 

صفحات اصلی

ـــــــــــــــــــــــــ

خانه

درباره ملاصدرا

تماس با ما

طراحی سایت